De vraag naar diesel in Europa is veel groter dan het aanbod, dus ziet Havenbedrijf Rotterdam kansen. Het wil een belangrijkere draaischijf worden voor de productie, handel en opslag van diesel. 

333 meter lang, 60 meter breed en een gewicht van 154.000 ton. Vorige week arriveerde de moderne supertanker Alice in de Rotterdamse Haven, met aan boord 270.000 ton diesel afkomstig uit Maleisië. Het was de grootste hoeveelheid diesel die ooit van Azië naar Europa verscheept is.

Als het aan Havenbedrijf Rotterdam ligt, meren er de komende jaren nog meer schepen zoals Alice aan. Want groeien met diesel is een speerpunt van het bedrijf.

Populaire brandstof

Diesel is een verzamelnaam voor verschillende soorten gasolie met een laag percentage zwaveldeeltjes. De brandstof is enorm populair in Europa, mede doordat veel overheden het gebruik stimuleren met fiscale voordelen. Daardoor is het marktaandeel van dieselauto’s in Europa in korte tijd gestegen tot 41 procent, een wereldrecord.

Ook de scheepvaart moet overstappen van stookolie op diesel om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Die moet in 2050 zijn gehalveerd ten opzichte van het huidige niveau.

Investeringen Shell en ExxonMobil

Europa kan echter niet aan de eigen dieselvraag voldoen. Elk jaar netto moet er 50 miljoen ton geïmporteerd worden, via supertankers als Alice.

Energiereuzen Shell en ExxonMobil zien dat ook en investeren bijna 2 miljard euro in nieuwe installaties in het Rotterdamse havengebied, die in 2018 klaar moeten zijn.

De nieuwe fabrieken kunnen zware olieproducten omzetten naar lichtere brandstoffen zoals laagzwavelige diesel, waar veel vraag naar is. Bovendien ligt de marge op diesel hoger dan op bijvoorbeeld stookolie.

Dieselhub Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam wil meeliften op de investeringen van de energiegiganten en van de haven dé dieselhub van Europa maken. "In de komende vijf tot tien jaar moet de overslag verdubbelen", zegt Ronald Backers, adviseur natte bulk bij Havenbedrijf Rotterdam, tegenover Het Financieele Dagblad. Daarmee zou Rotterdam twee keer zo groot als Amsterdam en Antwerpen worden wat betreft de overslag van diesel van en naar zeeschepen.

Om van Rotterdam de dieselkampioen te maken, moet er nog wel het nodige gebeuren. Zo investeert het havenbedrijf in nieuwe steigers en wil het de Nieuwe Waterweg verdiepen. Ook moet er een nieuwe pijpleiding van 25 kilometer komen om diesel in de haven makkelijker te transporteren.

De vraag is wie er mee gaat betalen aan de aanleg van de pijpleiding. Shell en tankopslagbedrijf Vopak zijn naar eigen zeggen in gesprek met Havenbedrijf Rotterdam om de benodigde miljoenen op tafel te leggen. Maar een deal is er nog niet.

Lees ook

Het rommelt in de Rotterdamse Markthal: dit gaat er mis

Deze voordelen biedt de nieuwe Gotthard-treintunnel voor Rotterdam

Haven Rotterdam moet oppassen voor Chinees dubbelspel

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl